Köket

Maten på Nallarna

Mål

Barnen i förskolan ska servers god, vällagad och näringsriktig mat som lagas med kärlek. Maten ska lagas från grunden av de bästa råvarorna. Måltiden ska vara en integrerad del i det pedagogiska arbetet. Den ska spegla traditioner samt olika kulturer samt vara säsongsbetonad. Ekologisk och kravmärkt mat inhandlas i största möjliga mån.

Kokerskan

Förskolan har en välutbildad kokerska med hög kompetens inom näringsläran och är väl insatt i matlagning, diet, allergikost, hygienfrågor. Kokerskan har en egen budget för inköp av all mat och som följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Måltidssammansättning och syfte

Genom att noga planera dagens måltider för barnen på Nallarna skapas en stor möjlighet att uppmuntra barnen att bli nyfikna på maten som det äter. Barnen på Nallarna inbjuds att delta i kökets aktiviteter i största mån och utifrån de föreskrifter som finns. I maten får barnen energi och kraft vilket bidrar till en bättre förutsättning till utveckling och lärande. Ett barn som äter med god aptit är ett barn som orkar leka och vara delaktig i förskolans aktiviteter.

Måltidsordning

Frukost - kl 08:00
Lunch - ca kl 11:15
Mellanmål - kl 14:15

Frukost

Frukosten består av lättfil, havrekuddar, flingor och musli. Olika sorters bröd ost, köttpålägg och grönsaker ibland frukt. Havregrynsgröt, mannagrynsgröt äpplemos eller sylt och kokt ägg och varm choklad tillsammans med rostat bröd.

Mellanmål fm

Frukt.

Mellanmål em

2 dagar i veckan serveras det smörgås och mjölk samt frukt och 2 dagar förstärkt dvs korv och bröd, pannkaka för att nämna något. Vid vegetarisk lunch eller soppa är det alltid ett förstärkt mellanmål.

Måltidsmiljö och pedagogisk måltid

Måltiden ska ge goda matvanor och lära barnen att äta steg för steg. Börja äta allsidig och varierande kost. Måltiden ska också ge träning i finmotorik. Matsedeln består såväl av svensktraditionell mat och influenser från olika länder i världen. Barnen på Nallarna får möjlighet ett par gånger om året att välja lunch efter deras önskemål. Vid förskolans födelsedagskalas får barnen som fyllt år bestämma dagens lunch och mellanmål.

Livsmedelshygien

Köket bedriver en fungerande och dokumenterad egentillsyn. Egenkontrollen utgår från kökets verksamhetsbeskrivning. Maten håller lägst 60 grader och värmhålls så kort tid som möjligt. Enligt lag max 2 timmar vilket aldrig sker på Nallarna eftersom det är ett tillagningskök.

Vill du veta mer?

Svenska Näringsrekommendationer SNR 2005 slv.se
Handbok för säker mat inom förskolan, slv.se
Lagstiftning och livsmedelshygien hittar du på slv.se