Föräldrar

Som medlem i en kooperativ förskola förväntas ett visst engagemang från föräldrarna. Det är inget betungande men det är ändå saker som måste göras.

Här nedan har vi listat några utav de uppgifterna:

Förtroendeuppdrag

Vi har fler förtroendeuppdrag förutom styrelsearbete såsom: inneansvarig, uteansvarig. Samma sak gäller här att det är inte dessa personer som ska göra allt arbete utan de har bara ansvar för att det blir gjort.

Beredskapsvecka

Fyra föräldrar kommer in mellan 14-16 varannan fredag för att frigöra planeringstid åt pedagogerna. Det är alltid ordinarie personal tillsammans med föräldrar. Det blir ca ett tillfälle/familj och termin.

Städvecka

Varje familj har ett antal veckor då man städar förskolan tillsammans med en annan familj. Barnavdelningarna städas tisdag, torsdag och lördag medan personalutrymmena städas en gång var fjärde vecka. Uppskattningsvis tar det två timmar att utföra städuppdraget.

Förskolans riktlinjer vid sjukdom

När ska barnen vara hemma?

Rev När barnet blir sjukt – Föräldrainformation. 111010doc

Det är alltid barnens allmäntillstånd som ska beaktas och på förskolan är det pedagogernas bedömning som gäller. Barnen ska klara av att vara på förskolan och delta i aktiviteterna.

Styrelsen har beslutat att vid magsjuka ”kräkning/diarré” ska även syskon vara hemma då smittspridningen är stor.

Nedan följer information om de vanligaste sjukdomarna:
  • Info magsjuka- vid epedemi
  • Huvudlöss – Föräldrainformation
  • Impetigo – Föräldrainformation
  • Springmask – Föräldrainformation
  • Streptokockinfektioner föräldrainfo 1103
  • Vattenkoppor – Föräldrainformation
  • Ögoninflammation – Föräldrainformation

Övrigt

I början av april och i slutet av oktober har vi gemensamma städdagar. Om man inte kan komma på en städdag så får man en egen uppgift att göra.

Vi har ett årsmöte i mars då minst en representant från varje familj ska närvara. Vi kan dessutom ha extra föreningsstämmor under året.

Inställningar för samtycke
Marknadsföring